27.03.2015 – Słowem Pisane – Wiosenna dieta

27.03.2015 – Słowem Pisane – Wiosenna dieta

Dieta wiosenna zwana inaczej nowalijkową to bardzo przyjemna i kolorowa dieta wykorzystująca nowalijki, owoce i warzywa.

Wraz z nadchodzącą wiosną świat budzi się do życia, a my chcemy wyglądać zgrabnie i zadbanie. Wraz z grubymi czapkami, kurtkami i szalami dieta wiosenna pozwoli nam zrzucić zbędne kilogramy nagromadzone przez długą ponurą zimę. Zapytaliśmy Panią Ewę Michałowską jaka dieta będzie dla nas najlepsza na wiosenne dni.

M.S Czy na wiosnę powinniśmy stosować jakąś specjalną dietę?

E.M Wiosna to taki czas, kiedy wszystko budzi się do życia, pragniemy robić porządki w domu i w swoim własnym ciele. Pragniemy zrzucić zbędne kilogramy, które zostały nam po leniwej zimie.

Ja  jednak zawsze podkreślam, że krótkie i  radykalne diety nie mają sensu, bo nie zmieniają naszych nawyków. Takie radykalne i niestety popularne diety np. 1000 czy 1200 kalorii lub Kopenhaska są oczywiście skuteczne , ale tylko na chwilę. Efekt jo-jo jest po nich murowany. Ja staram się zachęcać do tego, aby zmienić swoje nawyki żywieniowe na stałe.

Prawda jest jednak taka, że wiosna to idealny czas na oczyszczanie całego organizmu. Przełom marca i kwietnia to idealny czas na oczyszczanie wątroby.

M.S Jak zabrać się do oczyszczania organizmu?

E.M Ja polecam dietę owocowo- warzywną, którą proponuje dr Ewa Dąbrowska. Bazujemy tylko na owocach i warzywach. Nie muszą to być tylko surówki i sałatki. Warto sięgnąć po świeże soki warzywne lub owocowo- warzywne, oczywiście korzystajmy z wyciskarki lub sokowirówki. Warto gotować zupy warzywne, warzywa na parze lub pieczone w piekarniku. Warto poznać smak kruchych, pieczonych warzyw. To niesamowite jak zmienia się smak warzyw podczas pieczenia.

Wiosną warto na kilka dni stać się weganinem. Dobrym pomysłem jest stosowanie takiego sposobu odżywiania jeden dzień w tygodniu, to także da świetne efekty.

M.S Często nasz organizm jest zakwaszony. Czy jest jakaś skuteczna kuracja  odkwaszająca?

E.M Myślę, że każdy na wiosnę powinien pomyśleć o odkwaszeniu organizmu. Jemy sporo mięsa, nabiału, a to wszystko źle wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu. Warto na kilka dni zmienić sposób odżywiania. Nie chodzi tutaj o głodówkę i  jakieś bardzo duże wyrzeczenia. Nie liczymy kalorii, możemy najadać się do syta, ale ważne jest jakie produkty wybieramy.  Wszystkie nasze posiłki powinny podczas odkwaszania bazować na kilku produktach. Po pierwsze jemy kasze:  jaglaną lub gryczaną. Po drugie możemy spożywać dowolną ilość warzyw, najlepiej krótko gotowanych. Po trzecie jemy w tym czasie warzywa kiszone np. ogórki, kapustę lub buraki. Taką kurację można stosować przez 2-4 dni.

M.S A co z oczyszczaniem wątroby?

E.M Według medycyny chińskiej pierwsze dni wiosny to fantastyczny czas na oczyszczanie wątroby. Jest wiele dość radykalnych metod. Ja proponuję kurację z soku z cytryny. Sok z cytryny pijemy rano na czczo przez 10 dni. Polecam książki Michała Tombaka, który opisuje wiele metod oczyszczania wątroby.

M.S Jakie produkty mogłaby Pani polecić osobom, które chcą zacząć zdrowo się odżywiać i schudnąć?

E.M Jest wiele smacznych i zdrowych produktów, które warto wprowadzić na stałe do naszego menu. Ciągle słyszymy o „cudownych” produktach , które pomogą nam spalić tkankę tłuszczową, oczyszczą nasze jelita itd… Zawsze dokładnie czytajmy informacje o tych produktach i wyciągajmy wnioski.  Na pewno warto sięgnąć po owce goji, kawę żołędziową lub orkiszową. Ostatnio hitem jest młody , zielony jęczmień.  Jest to bogate źródło witamin i minerałów i bardzo oczyszcza organizm. Regularnie spożywany  pomaga zgubić zbędne kilogramy.

Warto także zwykłą pszenicę zamienić na orkisz. Tutaj na uwagę zasługuje dieta lecznicza św. Hildegardy.  Jest to cudowny sposób na oczyszczenie organizmu i usunięcie toksyn z organizmu. Zatem idealnie nadaje się właśnie na wiosnę. Jemy głównie ziarno orkiszu i warzywa. 

Szybki przepis na oczyszczenie organizmu:

Miksujemy na wysokich obrotach:

1-2  cytryny

Pęczek pietruszki

Kawałek świeżego imbiru

1 łyżeczka miodu

200 ml wody

Uzyskany roztwór wypijamy rano przed śniadaniem.

Więcej porad znajdziecie Państwo w poradni zdrowego żywienia Body and Mind Pani Ewy Michałowskiej na ulicy Sobieskiego 2a/8.

Dziękujemy za rozmowę