23.11.2014 – Słowem Pisane – Z Dietetyczką – Kobieta 50+ i jej...

23.11.2014 – Słowem Pisane – Z Dietetyczką – Kobieta 50+ i jej dieta

Wreszcie masz więcej czasu dla siebie. Nadal jesteś aktywna zawodowo, ale zniknęły stresy z godzeniem pracy zawodowej i życia rodzinnego. Po pięćdziesiątym roku życia ustaje produkcja kobiecych hormonów. Jesteś w okresie menopauzy lub już ją przeszłaś, a kobiety w twoim wieku tyją przeszło 7 kilogramów w ciągu dekady. Aż 70 procent z nich ma otyłość lub nadwagę. Nie tylko z powodu ubytku  hormonów. Głównie z powodu braku ruchu i złych przyzwyczajeń żywieniowych. Czas na zmiany. Dietetyk z Iławy Ewa Michałowska radzi jak mimo dojrzałego wieku czuć się dobrze w swoim ciele i zdrowo.

M.S Czy kobieta po 50 –tym roku życia powinna mieć określoną dietę?

E.M Rzeczywiście jest tak, że nasz organizm się zmienia w miarę upływu lat. Kobieta, która przekracza tą magiczną pięćdziesiątkę, no to jest na ogół już kobieta w okresie przekwitania. I w związku z tym ma troszeczkę inne zapotrzebowanie na składniki odżywcze. Na ogół to co dotyka kobiety po pięćdziesiątce to mogą być pierwsze objawy osteoporozy, spowolniona przemiana materii, nasza skóra już nie jest tak jędrna jak kiedyś czyli te procesy starzenia stają się bardziej widoczne. I właśnie w tym czasie należy zmodyfikować dietę kobiety.

M.S Jak powinna wyglądać dieta kobiety po 50-tym roku życia?

E.M Możemy tym wszystkim rzeczom, które wymieniłam powyżej troszeczkę przeciwdziałać. Bardzo ważną rzeczą jest, aby w naszym jadłospisie znalazły się produkty, które zawierają więcej wapnia, po to aby przeciwdziałać osteoporozie. Szukamy oczywiście produktów nabiałowych może to być twaróg, ser żółty czy mleko. Pamiętajmy jednak o tym, że wapń nie znajduje się tylko w nabiale. Ważną rzeczą jest zwiększenie ilości warzyw zielonych dla naszego organizmu może to być pietruszka, szczypiorek oraz zboża z pełnego przemiału. Kobieta po 50-tym roku życia również powinna bardziej dbać o swoje mięśnie, ponieważ w naturalny sposób te mięśnie zwyczajnie wiotczeją. W związku z tym, żeby zachować je w dobrej kondycji powinniśmy zadbać o naszą aktywność fizyczną. Oczywiście nie chodzi tutaj o jakieś sporty ekstremalne, wystarczy jazda na rowerze, basen, bieganie a nawet nauka tańca. Żeby zadbać o nasze mięsnie możemy również spożywać dobrej jakości białko. Może to być białko zarówno zwierzęce jak i roślinne, które jest w dużej ilości w roślinach strączkowych czy orzechach. Przy okazji roślin strączkowych warto powiedzieć, że kolejną ważną rzeczą jest zwiększone zapotrzebowanie na fitoestrogeny.  Bardzo duża ilość tego składnika zawarta jest w soi oraz produktach sojowych np. mleko sojowe, tofu czy ziarna soi.

M.S Co kobieta po pięćdziesiątce powinna ograniczyć w spożywaniu produktów odżywczych?

E.M Z tego powodu, że mamy spowolniony metabolizm kobiety w okresie przekwitania powinny jeść po prostu mniej. Ich organizm ma już zmniejszone zapotrzebowanie na kalorie. W związku z tym jeśli kobieta będzie jadła te same ilości produktów, które jadła w wieku lat 20 czy 30-stu, to niewątpliwie te kilogramy staną się widoczne. Natomiast jeżeli zadbamy o nasz jadłospis to możemy uniknąć tych zbędnych kilogramów. Na pewno musimy jeść mniej, wybierać produkty wartościowe.

Powinniśmy unikać różnego rodzaju używek takich jak alkohol, mocna kawa czy mocna herbata. Ponieważ, jest to też taki czas, w którym niestety ujawniają się choroby nowotworowe. Więc, aby uniknąć takich problemów warto o ten nasz jadłospis zadbać. I tutaj wzbogacić swoją dietę np. o antyoksydanty czyli warzywa i owoce zwłaszcza te o kolorze czerwonym. Tutaj powinniśmy wybierać takie produkty jak: żurawina, maliny, można też sięgać po różnego rodzaju herbaty owocowe z hibiskusa czy z malin. Warto też pamiętać o tym, że tak naprawdę to jak my funkcjonujemy po 50-tym roku życia, to są konsekwencje w jaki sposób się odżywialiśmy wcześniej. Zbieramy żniwo tak naprawdę odżywiania, które mieliśmy w wieku 20, 30-stu lat. Myślę, że w każdym wieku powinniśmy z dużą starannością podchodzić do naszego jadłospisu, tak żeby właśnie w wieku dojrzałym móc cieszyć się życiem. Więc żeby nie był to czas w którym odwiedzamy przychodnie lekarskie warto o nasz jadłospis zadbać już we wcześniejszym czasie.

Zdrową rzeczą jaką nasze Panie będą mogły stosować na co dzień w swojej diecie jest przepis na pastę hummus.

Składniki: szklanka ugotowanej ciecierzycy, dodajemy łyżkę pasty tahini, dodajemy czosnek, oliwę z oliwek, sól i pieprz możemy dodać również kurkumę. Wszystko razem blendujemy i otrzymujemy gotową pastę, która może zastąpić nam masło lub stanowić dip do różnego rodzaju warzyw.

Smacznego