08.12.2014 – Słowem pisane – Z dietetyczką – Dzieci i ich odżywianie

08.12.2014 – Słowem pisane – Z dietetyczką – Dzieci i ich odżywianie

To my, rodzice, mamy największy wpływ na to, jakie będzie życie naszego dziecka. Staramy się zapewnić mu wszystko to, co potrzebuje, aby wyrosło na spełnionego i szczęśliwego człowieka. A czy dbamy też o to, co je i pije?

Dobrze zaplanowany jadłospis to samo zdrowie dla nas i naszego potomstwa. To, co dziecko spożywa we wczesnym okresie swojego życia ma ogromny wpływ na jego rozwój fizyczny, emocjonalny i intelektualny. Co zatem robić? Zapytaliśmy Panią Ewę Michałowską iławską dietetyczkę, która udzieliła nam kilku porad jak powinna wyglądać odpowiednia dieta naszych pociech.

M.S W jaki sposób nasze dzieci powinny się odżywiać ?

E.M Oczywiście zarówno dorośli jak i dzieci również w odpowiedni sposób powinny się odżywiać. Na pewno musimy podchodzić do diety naszego dziecka z dużą wiedzą i oczywiście zaangażowaniem.

M.S Na co rodzice powinni zwrócić szczególną uwagę kupując produkty odżywcze?

E.M Jeśli chodzi o odżywianie dzieci, całą odpowiedzialność ponoszą za nie rodzice, ewentualnie przedszkole lub szkoła jeśli dziecko ma w nich wykupionego obiady czy drugie śniadania. Rodzice bardzo często nie wiedzą jakie produkty odżywcze dla ich dziecka będą najlepsze ze względu na ilość reklam, wypowiedzi specjalistów którzy często oferują naszym pociechom bardzo niezdrowe przekąski. Na pewno podstawową rzeczą w odżywianiu u naszego dziecka będzie podawanie mu posiłków o stałych porach dnia. Powinniśmy kierować się piramidą żywienia stworzoną specjalnie dla dzieci, ona różni się trochę od tej piramidy stworzonej dla dorosłych. Dzieci powinny jeść produkty z każdej grupy żywieniowej uwzględnione w piramidzie czyli: węglowodany, białka oraz tłuszcze. Musimy jednak pamiętać, że węglowodany złożone stanowią podstawę piramidy żywieniowej u naszych najmłodszych. Mogą to być kasze, zboża lub różnego rodzaju płatki. Jednak rodzice często nie wiedzą o tym, że kupując dziecku płatki reklamowane w telewizji , dostarczają produkt o bardzo dużej ilości cukru bez żadnych składników odżywczych.

M.S Jakie produkty dziecko powinno spożywać w ciągu dnia?

E.M Na pewno na pierwsze śniadanie powinno zjadać płatki, ale nie te słodkie znanych firm tylko proste zwykłe płatki owsiane, jęczmienne, kasze manną lub kaszę kukurydzianą. Można również dla dziecka przygotować po prostu kanapki z chleba graham, z szynką, sałatą oraz serem. Codziennie też nasze dziecko powinno spożywać trzy, cztery porcje mleka lub przetworów mlecznych. Tutaj chodzi głownie o jogurty, kefiry, maślanki czy sery żółte. Jednak znowu tutaj rodzice mogą mieć wątpliwości bo z reklam wynika, że mamy jeść serki czekoladowe jogurty słodkie, owocowe, mleka czekoladowe, które ponownie zawierają bardzo duże ilości cukru i nie są odpowiednimi składnikami odżywczymi dla naszego dziecka. Pamiętajmy jednak, że właśnie te słodkie rzeczy powinniśmy traktować jako formę deseru, a nie głównego posiłku. Na obiad z kolei dziecko powinny zjadać potrawy o dużej zawartości białka, to może być np.: mięso, ryby, ale również i jaja. Dorośli bardzo często zapominają też, że źródłem białka mogą być też rośliny strączkowe takie jak fasola czy groszek. Pamiętajmy jednak, że na obiad nie zawsze musi być mięso ważne, aby zawsze królowało w nim białko. Należy pamiętać także o tym, aby każdy posiłek zawierał warzywa oraz owoce. Jeśli chodzi o warzywa nie ma tutaj ograniczeń dziecko może spożywać ich każdą ilość. Natomiast jeśli chodzi o owoce powinniśmy raczej wybierać szczególnie porą zimową te z naszej strefy klimatycznej, gdyż owoce cytrusowe wychładzają organizm dziecka. Ważną rzeczą jest również to, aby dziecku nie ograniczać tłuszczów. Czasami rodzice myślą, że im  chudsze produkty dla dziecka tym lepsze jednak to nie jest prawdą. Dziecko ma większe zapotrzebowanie na tłuszcze niż osoba dorosła ponieważ, około 30% energii z pożywienia właśnie powinno pochodzić z tłuszczy. Więc my tego tłuszczu nie musimy się aż tak strasznie bać, tylko powinniśmy wybierać produkty o odpowiedniej ilości tłuszczu takie jak: olej rzepakowy do smażenia, do podgrzewania potraw na ciepło, a oliwę o różnego rodzaju sałat i sałatek.

M.S Czego rodzice powinni unikać w odżywianiu swoich pociech?

E.M Tych rzeczy oczywiście mamy bardzo dużo. Przede wszystkim powinniśmy dzieciom ograniczać słodycze. Z moich obserwacji wynika, że kiedy przychodzą do mnie rodzice z dziećmi, które są otyłe z wywiadu jaki przeprowadzam z rodzicami wynika, że te dziecko w ciągu dnia spożywa tylko słodkie rzeczy o dużej zawartości cukru. Największy problem żywieniowy wynika właśnie z niewiedzy rodziców co tak naprawdę dla mojego dziecka jest zdrowe, a co nie. Reklamy w telewizji wypowiedzi ekspertów doprowadzają do mętliku w naszych głowach i w rzeczywistości do niewiedzy. Dlatego powinniśmy wybierać dla naszych pociech zdrowe rzeczy takie jak warzywa, owoce, chude mięso które mają w sobie dużą ilość substancji odżywczych.

Moją radą będzie sporządzenie przez rodziców domowych przekąsek. Może to być np. ładnie obrana marchewka, pokrojona w słupki, którą dziecko będzie mogło przez cały dzień chrupać lub różnego rodzaju owoce takie jak jabłka, maliny, gruszki czy granaty.

Dziękuję bardzo za rozmowę.

Więcej porad znajdziecie Państwo w Poradni Dietetycznej Pani Ewy Michałowskiej na ulicy Sobieskiego 2A/8.